Gelukkig heeft het timpaan boven het hoofdportaal deze verbouwingsdriften overleeft. Het geldt als één van de meesterwerk van de Romaanse bouwkunst. Het beroemde timpaan is wel even zoeken want de hele Romaanse entree gaat schuil achter een half open gotische portaal dat tussen de twee torens is geplakt. Dat zie je wel meer in Bourgondië, de kerk Vézelay heeft een vergelijkbare constructie maar die is geheel gesloten.
Het timpaan is in een zeer goede staat en van een hemelse schoonheid. Je doet er goed aan om hier even de tijd te menen om de stijl van de beeldhouwer tot je te nemen. En in tegenstelling tot bijna alle Romaanse beeldhouwkunst weten we wie het heeft gemaakt. Hij heet Gislebertus en heeft zijn naam op de voet van Jezus gezet. Dat is uniek want het gebeurde zelden in die tijd dat een kunstenaar zijn naam op zijn werk schreef. Echt veel schieten we er niet veel mee op want verder weten we niets van hem. Maar het feit dat zijn naam op zo’n prominente plaats staat, kunnen we er van uitgaan dat hij de hoofdbeeldhouwer of misschien wel de architect van de kerk is. Gezien de stijl en de ambachtsschap is het waarschijnlijk dat hij ook betrokken is geweest bij de bouw van de kerken in Cluny en Vézelay.
Wat vaststaat is dat het beeldhouwwerk van de hele kerk van een zeer hoog niveau is. Een aantal van deze werken zijn verdwenen uit de kerk maar niet voor het nageslacht want ze zijn te bewonderen in het Louvre in Parijs en het Met in New York. Dat zijn twee van de drie grootste musea ter wereld met een uitstekende collectie en dat zegt veel over het niveau van het beeldhouwwerk van de kathedraal.
Ikzelf ben gek op de kapitelen van dit soort bouwwerken en die van deze kerk zijn erg mooi. Heel erg groot is de kerk niet en dat zegt ook iets over het aantal inwoners van de stad in de twaalfde eeuw.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!